Hoe helpt een internetverzekering tegen internetfraude?

Het internet! Online kopen, bijpraten met vrienden, zelfs je bankzaken regelen. Zo handig! Maar jammer genoeg is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Internetfraude en cybercrime komen steeds vaker voor. Fraudeurs, hackers en oplichters hebben ook hun weg naar het internet gevonden. Wees ze te slim af en verzeker je online leven.

Bereken de prijs van je internetverzekering

In dit artikel vind je terug:

Wat is een internetverzekering?

Een internetverzekering dekt je voor internetfraude en cybercrime. Concreet betekent dit dat een internetverzekering je dekt tegen 3 grote pijlers:

Bedrog op het internet

E-oplichting. Het internet maakt het soms moeilijk om te weten wie er te vertrouwen valt. Oplichters doen zich voor als overheidsinstanties, dienstverleners, of zetten een valse webshop op. Tegenwoordig kunnen zo’n mails of websites heel overtuigend zijn. Mocht je het slachtoffer van internetoplichting worden, dan betaalt een internetverzekering je het bedrag dat je verloren bent terug.

Tip: typ steeds het adres van de webshop of andere site in de URL balk van je browser. Gebruik niet de links die via je zoekmachine als zoekresultaat naar boven komen.

E-fraude. Sommige hackers op het internet proberen om je bankgegevens te stelen. Zo kunnen ze abonnementen op jouw naam afsluiten. Ze kunnen dan ook geld overschrijven naar een rekening zonder dat je dit weet of ermee instemt. Wees altijd op je hoede als mensen vragen om je bankgegevens of om de codes die je genereert tijdens online banking. Je bank gaat je nooit via mail om die info vragen. Mocht je merken dat er onterecht geld van je rekening gaat, meld het aan je bank en je verzekeraar.

Contacteer steeds je bank als er om verdachte vragen over je persoonlijke gegevens worden gesteld. Ze hebben een meldpunt naar wie je de mail kan doorsturen. Zo help je fraudeurs tegen te gaan.

Diefstal van identiteit

Dit is een soort van internetfraude waarbij iemand zich als jou voor doet. Dat doen ze door je identificatie- en authenticatiegegevens te misbruiken. Hackers proberen gegevens zoals je naam, adres, rijksregisternummer en vooral e-mailadressen en wachtwoorden te stelen. Als je daardoor financieel verlies zou lijden, dan dekt je internetverzekering je.

Reputatieschade

Foto’s of filmpjes met je vrienden delen is waarschijnlijk één van je grootste tijdverdrijven op het internet. Je staat niet altijd even goed op die foto’s, maar dat is toch juist het grappige? Een wild feestje, of een gewaagde grap kan geen kwaad onder vrienden, maar het is net iets minder leuk als je werkgever hierachter komt.

Als iemand met slechte bedoelingen iets van je privéleven lekt en je probeert door het slijk te halen, zal je internetverzekering proberen de schade te beperken. Je verzekeraar kan je bijvoorbeeld in contact stellen met specialisten. Die kunnen je dan verder helpen en advies geven hoe je de situatie niet erger maakt. Je zal ongetwijfeld vol emotie zitten en jezelf willen verdedigen, maar dat verergert de situatie soms. Je internetverzekering kan je ook technische bijstand geven door ervoor te zorgen dat de kwetsende bestanden begraven worden in de zoekresultaten.

Waarom een internetverzekering afsluiten?

Ja, hallo. Wie geeft zijn gegevens vandaag de dag nog door aan Nigeriaanse prinsen? We geloven best dat je de meeste internetfraude te slim af bent. Maar zelfs als je bewust online surft, loop je nog steeds een risico. Het stelen van persoonlijke gegevens komt steeds vaker voor. Ook malware om online op verschillende manieren geld te stelen kent een opmars.

In 2019 waren er meer dan 4000 aangiften van cybercrimes. Dat aantal stijgt nog steeds. Een internetverzekering beschermt je tegen die risico’s en helpt schade beperken. Zoals je boven kon lezen zitten er ook nog een tal van andere zaken onder je internetverzekering, zoals bescherming tegen reputatieschade of identiteitsdiefstal.

Hoe internetfraude melden?

Als je het slachtoffer bent geworden van internetfraude, zal je internetverzekering je terug betalen. Je moet natuurlijk wel weten hoe je juist aangifte doet. Zo kan je internetfraude melden:

  • Doe aangifte bij de politie. Dan pas kan een onderzoek naar de internetfraude gestart worden. Je verzekeraar gaat ook naar die aangifte vragen voor hij je verder helpt.
  • Verzamel zo veel mogelijk ander bewijs. Je kan bijvoorbeeld bankrekeningafschriften verzamelen, of screenshots van de verdachte website of e-mail nemen. Hoe meer informatie je verzekering heeft, hoe makkelijker om je claim in te schatten en te verifiëren. Geef nooit een nieuw wachtwoord door aan je bank of verzekering via mail of telefoon. Ze gaan dit ook nooit aan je vragen.

Extra stappen die je kan ondernemen?

Deze stappen hebben geen invloed op je internetverzekering, maar je kan ze wel nemen om schade te beperken.

  • Blokkeer je betaalkaarten. Als je merkt dat er internetfraude gepleegd wordt met je bankkaarten, blokkeer ze dan zo snel mogelijk en vraag een nieuwe code aan je bank. Bel hiervoor steeds naar Cardstop op het nummer 070344344. Zij blokkeren je kaart meteen wereldwijd.
  • Deel je ervaring op sociale media. Je kan mensen laten weten dat je gehackt bent. Zo kan je ze waarschuwen niet op de links te klikken in berichtjes of mails die zogezegd van jou zouden komen. Een hacker durft wel misbruik te maken van het feit dat jij zo populair bent en zoveel vrienden hebt. Wees hem te slim af en laat je vrienden weten wat er is gebeurd.
  • Wijzig je wachtwoord van logins waarbij je hetzelfde wachtwoord gebruikte.