Eerste hulp bij phising melden

Heb je een verdachte e-mail of sms gekregen? Misschien heb je wel te maken met phising. Lees hier hoe je phising herkent en hoe je phising meldt.

Vergelijk je cyberverzekering

Wat is phising?

Phising is een soort cybercrime. Een fraudeur probeert je op een bepaalde link te laten klikken of je iets in te laten vullen om je persoonlijke gegevens te stelen, zoals je inloggegevens, informatie over je kredietkaart of pincodes.

Hoe herken ik phising?

Tegenwoordig zijn cyberfraudeurs heel goed en creatief geworden in het namaken van logo’s en designs. Zo wordt het moeilijker en moeilijker om te zien of je nu met phising te maken heeft of niet. Regelmatig zie je in de krant berichten voorbij komen van heel wat mensen die er toch voor vallen. We geven je enkele tips om phising te herkennen:

Klopt de link?

Als je een mail krijgt die zogezegd uit de naam van BPost, de overheid, of een webwinkel komt, kijk dan altijd goed naar de link. Wat je kan doen om te checken is bijvoorbeeld via je browser naar de webwinkel surfen en kijken of de url overeenkomt. Phising links volgen vaak een ander formaat dan www.naamwebsite.be.

Had je een berichtje verwacht?

Als je bijvoorbeeld niets besteld hebt, dan weet je dat een mail over een bestelling waarschijnlijk niet klopt. Vaak wordt er ook vanuit de overheid gestuurd dat je nog geld te goed hebt of geld moet storten of je een boete gaat krijgen. De overheid smst nooit vanuit nummers die starten me + 32. Je kan ook altijd even bellen naar een officieel nummer of te checken of dit klopt.

Strakke deadlines

Phising berichten zijn vaak erg dramatisch van toon. Vaak gaan de berichten over heel strakke deadlines, zoals bijvoorbeeld betalingsherinneringen die je binnen de dag nog moet betalen. Officiële berichten zijn meestal neutraler van toon en gaan je meer tijd geven.

Laat je dus niet vangen door dreigementen, maar check altijd eerst of je wel een betaling ergens hebt openstaan. Bel altijd naar officiële nummers.

Geef nooit pincodes door

Officiële instanties gaan nooit voor pincodes vragen via telefoon of e-mail. Geef nooit op deze manier je pincodes of persoonlijke gegevens door.

Wat zijn de gevolgen van phising en hoe beperk ik die?

Met je gegevens kunnen fraudeurs geld stelen van je rekening, of gebruik maken van je accounts.

De beste bescherming tegen phising is waakzaam blijven. Maar zoals we al zeiden, wordt phising steeds moeilijker te detecteren. De kans dat je ooit toch voor phising valt, is heel reëel.

Een cyberverzekering kan je helpen. Er bestaat zowel voor particulieren als een cyberverzekering voor ondernemers. Een cyberverzekering beschermt je tegen risico’s zoals phising, door bijvoorbeeld het gestolen geld terug te betalen. Als je er gegevens gestolen zijn of je website is gehackt, kan je ook beroep doen op je cyberverzekering.

Hoe kan ik phising melden?

Je kan phising melden bij safeonweb.be. In vele e-mailbrowsers kan je ook aangeven dat je denkt dat een bericht spam is. Zo kun je andere mensen waarschuwen en helpen.

Als je een cyberverzekering hebt, meldt dan zo snel als je kan een schadegeval als je denkt dat je met phising te maken hebt gehad.