Vlucht vertraagd? Hier heb je recht op!

Vlucht vertraagd of geannuleerd? Vervelend! Dan wil je natuurlijk graag weten waar je recht op hebt. Wat regelt de luchtvaartmaatschappij en wat kan je nog extra krijgen van je verzekering? Lees meer.

Wanneer heb je recht op een schadevergoeding?

Is je vlucht vertraagd, overboekt of in het ergste geval geannuleerd, dan heb je recht op een schadevergoeding als je vlucht vertrekt vanuit een luchthaven in de EU (plus Ijsland, Noorwegen en Zweden), ongeacht de nationaliteit van de luchtvaartmaatschappij. De regels zijn ook van toepassing op alle vluchten uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij uit de Europese Unie:

  • Je vlucht gaat van een Europees land naar een ander Europees land
  • Je vlucht gaat van een Europees land buiten de EU
  • Je vlucht vertrekt vanuit een land buiten de EU, maar gaat naar een Europees land én je reist met een Europese luchtvaartmaatschappij

De Europese regelgeving bepaalt dat de maatschappij die de vlucht uitvoert aansprakelijk is. Soms worden tickets door een andere luchtvaartmaatschappij verkocht. Een voorbeeld: je reist met een Nederlandse luchtvaartmaatschappij, maar hebt je tickets via een Belgische maatschappij gekocht. Dan moet je de schadevergoeding vragen aan de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, niet de Belgische.

Waar heb ik recht op als mijn vlucht is vertraagd?

De luchtvaartmaatschappij moet je de nodige bijstand verlenen als je vlucht vertraging heeft. Denk dan aan eten en drinken, telefoon, een eventuele slaapplaats, …

Je kan op deze bijstand rekenen zodra de vlucht een vertraging heeft van

  • 2 uur of meer voor vluchten tot 1.500 km
  • 3 uur of meer voor vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 km en andere vluchten tussen 1.500 en 3.500 km
  • 4 uur of meer voor vluchten boven 3.500 km

Bij aankomstvertraging van meer dan 3 uur heb je recht op compensatie, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn:

  • 250 euro voor vluchten tot 1.500 km
  • 400 euro voor EU-vluchten boven 1.500 km en andere tussen 1.500 en 3.500 km
  • 600 euro voor vluchten boven 3.500 km

De luchtvaartmaatschappij mag de compensatie met 50% verlagen als ze een alternatieve vlucht aanbiedt die slechts een beperkte vertraging heeft. Na 5 uur vertraging heb je het recht om je ticket terug te laten betalen en de vlucht niet te nemen.

Vlucht geannuleerd: waar heb je recht op?

Een vlucht wordt als geannuleerd beschouwd in deze situaties:

  • Je oorspronkelijke vlucht is geannuleerd en je neemt een andere vlucht.
  • Het vliegtuig vertrok, maar moest terugkeren naar de luchthaven (en je kreeg een andere vlucht).
  • Je komt aan op een andere luchthaven dan je eindbestemming.

Bij annulering moet de luchtvaartmaatschappij je zo snel mogelijk een terugbetaling of alternatieve vlucht aanbieden. Heb je een terugvlucht geboekt via dezelfde luchtvaartmaatschappij, dan kan je ook voor dat ticket een terugbetaling vragen. Als je beide vluchten ergens anders boekte, dan krijg je alleen voor de geannuleerde of vertraagde vlucht een compensatie.

Naast deze terugbetaling of andere vlucht kan je ook een schadevergoeding krijgen:

  • 250 euro voor vluchten tot 1.500 km
  • Vluchten binnen de EU (meer dan 1.500 km) of 1.500 – 3.500 km: €400
  • Vluchten boven 3.500 km: €600

De luchtvaartmaatschappij is niet verplicht je een schadevergoeding te geven als

  • Je minstens 14 dagen vóór het geplande vertrek werd geïnformeerd dat de vlucht werd geannuleerd
  • Je tussen 2 weken en 7 dagen voor vertrek een andere vlucht kreeg aangeboden die niet eerder dan 2 uur voor de originele vertrektijd vertrekt en je eindbestemming binnen 4 uur van de geplande aankomsttijd bereikt.
  • Je minder dan 7 dagen voor vertrek een andere vlucht kreeg aangeboden die niet eerder dan 1 uur voor de origineel vertrektijd vertrekt en minder dan 2 uur na de geplande aankomsttijd je geplande eindbestemming bereikt.

Mijn vlucht is overboekt, wat nu?

Als je niet met je vlucht mee kunt door overboeking, heb je twee keuzes: wachten op een alternatieve vlucht of je reis annuleren.

Als je kiest voor een alternatieve vlucht, moet de luchtvaartmaatschappij:

  • Een gelijkwaardige vlucht naar dezelfde bestemming regelen, zonder extra kosten.
  • Gratis eten en drinken aanbieden tijdens de wachttijd.
  • Accommodatie en vervoer tussen luchthaven en verblijf regelen, als je niet dezelfde dag kunt vertrekken.
  • Twee gratis communicaties bieden (zoals telefoongesprekken of e-mails).

Kies je ervoor om af te zien van je reis:

  • De luchtvaartmaatschappij moet binnen 7 dagen je volledige ticketkosten terugbetalen.

In beide situaties heb je ook recht op schadevergoeding, afhankelijk van de vertraging bij aankomst en de reisafstand:

  • 250 euro voor vluchten tot 1.500 km (125 euro als de vertraging maximaal 2 uur is).
  • 400 euro voor Europese vluchten boven 1.500 km en andere vluchten tussen 1.500 en 3.500 km (200 euro bij maximaal 3 uur vertraging).
  • 600 euro voor vluchten boven 3.500 km (300 euro bij maximaal 4 uur vertraging).

Je wordt in een lagere klasse gezet om mee te kunnen reizen:

Als je in een lagere klasse wordt geplaatst dan waarvoor je ticket is gekocht, zijn je rechten beschermd en moet de luchtvaartmaatschappij binnen 7 dagen het volgende bedrag terugbetalen:

  • 30% van de ticketprijs voor vluchten tot 1.500 km,
  • 50% van de ticketprijs voor Europese vluchten boven 1.500 km en andere vluchten tussen 1.500 en 3.500 km,
  • 75% van de ticketprijs voor vluchten boven 3.500 km buiten de EU.

Hoe vraag ik een schadevergoeding aan?

Een schadevergoeding krijg je niet automatisch. Je moet een klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Vaak vind je op de website een formulier om in te vullen. Je kan ook navragen bij de medewerkers van de luchtvaartmaatschappij welke stappen je best onderneemt.

Wat dekt mijn annulatieverzekering?

We hebben hier vooral gesproken over wat de luchtvaartmaatschappij moet regelen en je verschuldigd is als je vlucht vertraagd is. Waarom dan nog een annulatieverzekering afsluiten?

  • Sommige verzekeraars bieden hulp aan bij de formaliteiten om een schadevergoeding terug te krijgen. Zo moet je zelf niet bezig zijn met papierwerk.
  • Een luchtvaartmaatschappij betaalt dan wel wat terug rond de vlucht, maar wat met al je andere kosten? Hotels die je al geboekt had etc krijg je alleen maar terug via een annulatieverzekering.
  • Als je zelf niet kan reizen, door ziekte, een recent ontslag, een overlijden in de familie, dan vergoedt een reisverzekering je de kosten.

Met andere woorden, ook al heb je recht op een schadevergoeding en bijstand via de luchtvaartmaatschappij, het blijft nuttig om ook een annulatieverzekering af te sluiten. Zo ben je volledig gedekt en hoe je je geen zorgen te maken.